فهرست وبلاگ من

۱۳۹۰ مهر ۲۷, چهارشنبه

عبدالمالک ریگی و جندالله


عبدالمالک ریگی،
فرزند حاجی آزاد در زاهدان متولد شد و تحصیلات ابتدائی خود را در دبستان شهدای گمنام زاهدان واقع در تقاطع خیابانهای ثارالله و امام خمینی زاهدان و دوران راهنمایی خود را در چند صد متری مدرسه دبستان خود در راهنمایی امام رضا گذراند.
او در یکی از مصاحبه هایش سرکوب فزاینده اقلیت بلوچ توسط جمهوری اسلامی را مهمترین عامل سوق داده شدن او بسوی تشکیل یک سازمان نظامی جهت مبارزه برای احقاق حق جامعه بلوچ عنوان می کند، برای مثال او صحنه اعدام چندین بلوچ از جمله یک زن  که در منطقه گاراژ قدیم زاهدان اتفاق می افتد را جرقه شروع اقدامات مسلحانه خود علیه جمهوری اسلامی قلمداد میکند، اتفاقی که مقامات جمهوری اسلامی بیشتر برای ترساندن و ایجاد رعب و وحشت میان مردم از آن استفاده می کنند.
سر انجام عبدالماک ریگی موفق میشود با جذب چند تن از دوستان صمیمی و نزدیک خود، حرکتی هر چند جزئی و چند نفره را سازماندهی کند این افراد به گشتهای انتظامی که به گشتهای ویژه معروف بودند در خیابان بزرگمهر زاهدان حمله می کنند که در نتیجه این حمله سه مامور انتظامی کشته میشوند و مابقی مامورین موفق به فرار میشوند.
دومین عملیات گروه جندالله عملیات کوه سفید سراوان بود که حدود یکصدو هفتاد خودروی نظامی جمهوری اسلامی و تعداد هزارو هشتصد نیروی نظامی به مقابله با افراد عبدالمالک پرداختند نتیجه این درگیری طبق اعلامیه وقت جندالله کشته شدن حدود 170 تن از نیروهای جمهوری اسلامی اعلام شد اما مقامات جمهوری اسلامی تعداد تلفات نظامیان را فقط 37 تن اعلام کردند.
اما در معروفترین عملیات جندالله منطقه تاسوکی ما بین زاهدان و زابل شاهد کشته شدن 25 تن از مقامات و مسئولین محلی بلوچستان بود در این عملیات حسن نوری فرماندار زاهدان بشدت زخمی شد و حبیب الله دهمرده استاندار بلوچستان جان سالم بدر برد همچنین تعداد 7 تن دیگر با اسارت نیروهای جندالله در آمدند این عملیات بود که نام عبدالمالک ریگی را بعنوان یک معارض سیاسی جمهوری اسلامی بر سر زبانها انداخت.
بدنبال آن و طی سالهای بعد تعداد زیادی از طرفین در درگیری های مختلف ما بین جمهوری اسلامی و جندالله جان خود را از دست دادند که نورعلی شوشتری جانشین نیروی زمینی سپاه قدس سردار محمد زاده فرمانده سپاه سلمان زاهدان ولی فتح مرادی فرمانده سپاه ایرانشهر و صدها تن دیگر از آن جمله  بودند
اما  یک روز حیدر مصلحی وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، از دستگیر فرد شماره یک جندالله خبر داد خبری که بلافاصله تیتر نخست خبرگزاریهای دنیا شد چند روز بعد عبدالمالک در تلویزیون جمهوری اسلامی ظاهر و اعترافاتی کرد که بنظر میرسید تحت شکنجه های فراوان مجبور شده بود به آن تن دهد.
سر انجام مقامات جمهوری اسلامی اعلام کردند که عبدالمالک به اتهام 409 فقره قتل اعدام شده است اما تاکنون کسی اعدام یا عدم اعدام او را نمیتواند تایید کند چرا که اطلاعاتی که ثابت کند او اعدام شده است هنوز از سوی جمهوری اسلامی ارائه نشده است.
جندالله پس از اعدام عبدالمالک دست به دو عملیات بزرگ زد نخست حمله انتحاری دو تن از اعضای جندالله به مسجد جامع زاهدان و دیگری حمله انتحاری دو عضو دیگر این گروه در یکی از خیابانهای چابهار که دو عملیات فوق حدود 100 کشته بر جا گذاشت.

هیچ نظری موجود نیست: